Verktøyet
På denne siden finner du oversikt over anbefalt fremgangsmåte for opplæringen. Dette er kun en anbefaling, og det må gjøres individuelle tilpasninger ved behov, for eksempel ut i fra alder, kognitiv funksjon, oppmerksomhetsspenn, omfanget av tics og tilleggsvansker.
I forkant av samtalene må man planlegge for om det skal benyttes skjerm og/eller utskrift i gjennomføringen. Om skjerm skal benyttes må dvalemodus på skjermen slås av før oppstart. Husk også å skrive ut aktivitetsark og informasjonsbrev i forkant av samtalene.
Det er viktig å merke seg at diagnosenavnet Tourettes syndrom brukes gjennomgående i opplæringsprogrammet. Dersom den som mottar opplæringen har andre ticstilstander enn Tourettes syndrom må begrepsbruken tilpasses den aktuelle pasienten.
Lær mer om hvordan samtalene gjennomføresSamtale 1
- Tema 1: Symptomer og kjennetegn
NB! Denne samtalen krever følgende utskrift:
Tips til gjennomføringen
- Om diagnosen er satt på et tidligere tidspunkt kan man, i tillegg til gjennomgang av tema 1, bruke tiden på å bli bedre kjent og innhente oppdatert informasjon om daglig fungering.
Samtale 2
- Tema 2: Motoriske og vokale tics
- Tema 3: Utfordringer ved å ha tics
- Tema 4: Forvarsler
NB! Denne samtalen krever følgende utskrift:
Samtale 3
- Tema 5: Tilleggsvansker
- Tema 6: Tilrettelegging og behandling
- Tema 7: Mestringsstrategier
- Tema 8: Livsmestring
- Tema 9: Organisasjoner og nettressurser
- Tema 10: Støtteordninger
NB! Denne samtalen krever følgende utskrift:
Samtale 4
- Tema 11: Voksenlivet
NB! Denne samtalen krever følgende utskrift: