Kort og godt om:Tourettes

Verktøyet

På denne siden finner du oversikt over anbefalt fremgangsmåte for opplæringen. Dette er kun en anbefaling, og det må gjøres individuelle tilpasninger ved behov, for eksempel ut i fra alder, kognitiv funksjon, oppmerksomhetsspenn, omfanget av tics og tilleggsvansker.

I forkant av samtalene må man planlegge for om det skal benyttes skjerm og/eller utskrift i gjennomføringen. Om skjerm skal benyttes må dvalemodus på skjermen slås av før oppstart. Husk også å skrive ut aktivitetsark og informasjonsbrev i forkant av samtalene.

Det er viktig å merke seg at diagnosenavnet Tourettes syndrom brukes gjennomgående i opplæringsprogrammet. Dersom den som mottar opplæringen har andre ticstilstander enn Tourettes syndrom må begrepsbruken tilpasses den aktuelle pasienten.

Lær mer om hvordan samtalene gjennomføres

Samtale 1

  • Tema 1: Symptomer og kjennetegn

NB! Denne samtalen krever følgende utskrift:

Tips til gjennomføringen

  • Om diagnosen er satt på et tidligere tidspunkt kan man, i tillegg til gjennomgang av tema 1, bruke tiden på å bli bedre kjent og innhente oppdatert informasjon om daglig fungering.

Samtale 2

  • Tema 2: Motoriske og vokale tics
  • Tema 3: Utfordringer ved å ha tics
  • Tema 4: Forvarsler

Samtale 3

  • Tema 5: Tilleggsvansker
  • Tema 6: Tilrettelegging og behandling
  • Tema 7: Mestringsstrategier
  • Tema 8: Livsmestring
  • Tema 9: Organisasjoner og nettressurser
  • Tema 10: Støtteordninger

Samtale 4

  • Tema 11: Voksenlivet

NB! Denne samtalen krever følgende utskrift: